Die Forschungsfrage dieser Arbeit lautet ob es zwischen der theologischen Idee des allgemeinen
Priestertums aller Gläubigen und pädagogischen Denkfiguren unter dem Stichwort Empowerment
historische insbesondere aber systematische Parallelen und Zusammenhänge gibt. Zur
Untersuchung dieser Frage unternimmt die Arbeit interpretative Vermittlungen zwischen der
theologischen Tradition auf der einen und gemeindepsychologischen sozialarbeitstheoretischen
förderpädagogischen und pädagogischen Empowerment-Theorien auf der anderen Seite. Dabei werden
auch die Ambivalenzen und unbeabsichtigten Folgen beider Leitideen deutlich. Insgesamt wird so
in interdisziplinärem Ausgriff der Horizont für eine religionspädagogisch verantwortete Rede
von Empowerment unter der Zielperspektive der Befähigung und Bevollmächtigung zum allgemeinen
Priestertum ausgelotet. [Qualification and Empowerment. Interpretative Attempts to Mediate
Between the General Priesthood and Concepts of Empowerment in Religious Education]The research
question of this study is whether there are historical and especially systematic parallels
and connections between the theological idea of the general priesthood of all believers and
pedagogical figures of thought under the keyword empowerment. In order to investigate this
question the work undertakes interpretative mediations between the theological tradition on
the one hand and community psychological social work theoretical educational and pedagogical
empowerment theories on the other. This also reveals the ambivalences and unintended
consequences of both guiding ideas. In an interdisciplinary approach the horizon for a
religious educational speech of empowerment is thus explored from the perspective of
empowerment and authorization for the general priesthood.