Wo Gefahr droht ist Angst eine natürliche Reaktion. Sie kann lebensrettend sein. Gute Politik
ist daran zu erkennen ob es ihr gelingt Gefahren zu identifizieren sachgerecht zu
analysieren und angemessene Gegenmaßnahmen zu ergreifen die allgemeinverständlich kommuniziert
und fortlaufend geprüft werden. Doch was passiert wenn die Analyse fehlerhaft ist? Wenn
Gegenmaßnahmen überzogen oder gefährlich sind? Wenn mediale Kommunikation die Angst noch
befeuert? Wenn die notwendige Evaluation mangelhaft ist und folgenlos bleibt? Der Blick auf die
zurückliegenden Krisen-Jahre zeigt die Brisanz folgender Fragen: Wer sind die Profiteure der
Angst? Was bedeutet und bewirkt die christliche Botschaft der Furchtlosigkeit? Wie kann
kraftvolle Zivilcourage einer Staatskunst auf die Beine helfen die »der Stadt Bestes sucht«?
Mit Beiträgen von Staffan Carlsson Christian Dietrich Erich Freisleben Sebastian
Kleinschmidt Uwe Kolbe André Kruschke Vera Lengsfeld Rochus Leonhardt Wolfgang Sander
Kathrin Schmidt Heimo Schwilk Hellmut Seemann Thomas A. Seidel Harald Seubert Markus
Spieker und Ulrich Teusch.[Do not fear Fear Politics Civil Courage] Where there is danger
fear is a natural reaction. It can save lives. Good policy can always be recognized by whether
it succeeds in identifying real dangers analyzing them properly and taking appropriate
countermeasures that are continually reviewed and communicated in a way that is generally
understandable. But what happens if the analysis is flawed? When countermeasures are
exaggerated or even dangerous? When the media fuels fear to increase returns or power? When
scientific and political evaluation is flawed and without consequences? A look at the past
years of crises - one may mention keywords such as migration climate Corona Ukraine war -
shows the explosive force of the following questions: Who profits from fear? What does the
Christian message of fearlessness mean and achieve? How can a powerful civil courage serve
peace and help a politics on its feet to seek the peace of the city?