Authentizität und Identifikation mit den Inhalten des christlichen Glaubens und der eigenen
Konfession gelten gemeinhin als Voraussetzungen für eine religionspädagogische Professionalität
und religionssensible Begleitung in der Bildungsarbeit. Wie ist dieser Anspruch angesichts des
allgemeinen Fachkräftemangels in KiTas und der zunehmend von Säkularität und religiöser
Pluralität geprägten Sozialisation von Frühpädagoginnen umsetzbar? Welche Zugänge finden
nicht-religiöse Frühpädagog:innen zur religionsbezogenen Elementarbildung? Wie wirkt sich ihr
Verständnis von Religion darauf aus? Diese Fragen geht die empirisch-rekonstruktive Studie
nach. Mit Hilfe der Dokumentarischen Methode der und führt methodologisch in diese Methode ein.
[Access to religious education by early childhood education professionals who are
non-religious. A praxeological-sociological survey] Authenticity and identification with
the content of the Christian faith and one's own denomination are generally regarded as
prerequisites for religious education professionalism and religion-sensitive support in
educational work. How can this claim be implemented in view of the general shortage of
specialists in daycare centres and the socialization of early childhood educators which is
increasingly characterized by secularity and religious plurality? What approaches do
non-religious early childhood educators find to religion-related elementary education? How does
their understanding of religion affect this? The empirical-reconstructive study investigates
these questions. With the help of the documentary method of and provides a methodological
introduction to this method.