Dieses Buch des französischen Rechtsphilosophen Jean-François Kervégan enthält die Ergebnisse
von 25 Jahren Forschung die dem objektiven Geist bei Hegel gewidmet sind. Ihr Ziel ist es den
Sinn der Gleichung von Wirklichkeit und Rationalität zu verstehen die die Rechtsphilosophie
als ihr leitendes Prinzip aufstellt. Der erste Teil zeigt dass das abstrakte (Privat-)Recht
eine strategische Funktion in der Ökonomie des objektiven Geistes hat und Hegel erlaubt über
die Alternative zwischen Naturrecht und Geschichte hinauszugehen. Der zweite Teil widmet sich
der Zivilgesellschaft und beleuchtet die Aporie des Sozialen als der negativen Rechtfertigung
eines politischen Raums der nicht einfachhin nur eine Erweiterung der Gesellschaft ist.
Ausgehend vom stillen Dialog zwischen Tocqueville und Hegel über die politische Moderne
untersucht der dritte Teil die hegelsche Kritik der Demokratie und ihre Konzeption der
Repräsentation die eine Revision des Paradigmas der liberalen Demokratie nahelegt. Der letzte
Teil zeigt dass die Lehre vom objektiven Geist die Frage der Subjektivität in
nicht-subjektivistischen Begriffen aufwirft indem sie sich auf die Bedingungen ihrer
Institution konzentriert als normative Schnittstelle zwischen dem Subjekt und dem
institutionalisierten Allgemeinen der Ethik spielt die Sittlichkeit hier eine wesentliche
Rolle. Das Buch endet mit einer Reflexion über die Leidenschaft für den Begriff die Hegels
Philosophie antreibt.Hard to praise highly enough. Terry PinkardClearly written well-argued
and farseeing reconstruction of what Hegel intended when understanding societal life as
objectified spirit. This book is a must-read for anyone interested in finding out why Hegel is
of importance for current debates within social legal and political philosophy. Axel
HonnethKervégans book is a powerful deeply informed and compellingly relevant reading of
Hegel´s theory of objective spirit. Robert B. PippinThis book by the French legal philosopher
Jean-François Kervégan contains the results of 25 years of research dedicated to the objective
spirit in Hegel. Their aim is to understand the meaning of the equation of reality and
rationality which the philosophy of law establishes as its guiding principle. The first part
shows that abstract (private) law has a strategic function in the economy of the objective mind
and allows Hegel to go beyond the alternative between natural law and history. The second part
is devoted to civil society and illuminates the aporia of the social as the negative
justification of a political space that is not simply an extension of society. Starting from
the silent dialogue between Tocqueville and Hegel on political modernity the third part
examines Hegel's critique of democracy and its conception of representation which suggests a
revision of the paradigm of liberal democracy. The last part shows that the doctrine of the
objective mind raises the question of subjectivity in non-subjectivist terms by focusing on the
conditions of its institution as a normative interface between the subject and the
institutionalized general of ethics morality plays an essential role here. The book ends with
a reflection on the passion for the concept that drives Hegel's philosophy.