Die Kultur des Gehens entwickelt sich parallel zur mechanisierten Fortbewegung in Eisenbahn und
Automobil und knüpft an die alte Tradition an die zwischen Gehen Denken und Schreiben
Korrespondenzen entdeckt. Walser setzt seinen romantischen Vorläufern und den urbanen Flaneuren
seiner Zeit in seinem Schwellentext Der Spaziergang von 1917 eine eigene selbstreflexive
Gangart entgegen. Die deutsch- und englischsprachigen Beiträge untersuchen Walsers Spazieren
als poetisches Konzept und als Schreibbewegung als Form der Naturästhetik und als Absage an
die Alpenideologie im Kontext der Psychiatrie und im Vergleich zu Lessings ambulanter Rhetorik
Lucius Burckhardts Promenadologie sowie den zeichnerischen und architektonischen Spaziergängen
von Paul Klee und Adolf Loos.Robert Walser's The Walk (1917) is a pivotal modernist text which
today is known worldwide. The collected volume situates this narrative in a thematically broad
interdis-ciplinary context.The culture of wandering develops in tandem with mechanised
mechanized modes of transit like the train and automobile and also builds on an older tradition
which explores the inter-connections between walking thinking and writing. Walser counters
his romantic predeces-sors and the urban flaneurs of his time with his own self-reflective
pace. The German and English-language contributions examine Walser's walking as a poetic
concept and as a writing movement an aesthetics of nature and a refusal of Alpine ideology in
the context of psychia-try and finally in contrast to Lessing's ambulatory rhetoric Lucius
Burckhardt's strollology as well as the visual and architectronic walks of Paul Klee and Adolf
Loos.