Following the pair of monographic Sauerbruch Hutton Archives (Archive 2006 Archive 2 2016)
Lars Müller Publishers presents a reader edited by the architects. Matthias Sauerbruch and
Louisa Hutton have asked a diverse group of authors to reflect on the various conditions that
have shaped the conception production and dissemination of architecture in Europe over the
course of the last three decades and of the architecture that has resulted. The essays
generally include observations on one or more of Sauerbruch Hutton's buildings but these do
not necessarily form the focus of the respective texts. The authors include critics who have
written on the work of the practice in the past architectural colleagues and writers whose
opinions and observations are respected by the editors as well as a handful of people who
either live or work in one of their buildings and so have experienced Sauerbruch Hutton's
architecture firsthand. Further a photographic essay by the Finnish artist Ola Kolehmainen
will augment the twenty-five essays with works created between 1990 and 2020. Analogous to the
written pieces these are images in their own right and of their own subjects that have been
triggered by the presence of one of Sauerbruch Hutton's buildings. von denen viele bereits vor
der zweiten Ausstellung 1964 starben. Sverre Fehn Nordic Pavilion Venice porträtiert zudem
die Vielzahl der am Bau beteiligten Personen die von Königen Premierministern Bürokraten
Botschaftern Museumsdirektoren Architekten und diversen Künstlervereinigungen bis hin zu
venezianischen Würdenträgern Ingenieuren Gärtnern Anwälten und Klempnern reicht. Der
Pavillon wurde vor dem Hintergrund von Freundschaften und Animositäten Machtspiel und
Diplomatie konzipiert und gebaut. Die Umwege und Enttäuschungen Erfolge und Misserfolge der
Venedig-Affäre bilden ein Prisma welches die Denkweise und die widersprüchlichen Ambitionen
der nordischen Länder in den 1950er- und 60er-Jahren verstehen lässt. Grosszügig illustriert
mit bisher unveröffentlichten Bildern darunter viele von Fehn gemachte Aufnahmen werfen die
Archivdokumente auch ein neues Licht auf einen der grossen nordischen Architekten der jüngsten
Vergangenheit.