Der Pfarrberuf ist im Wandel begriffen - seine Kontexte ändern sich ebenso wie die Wahrnehmung
des Berufs durch diejenigen die ihn ausüben nicht minder zudem die Spielregeln des
Theologie-Treibens an der Universität.Dies fordert auch die theologische Bildung in Studium
Vikariat und Fortbildung heraus. Eine Konsultation mit zahlreichen Teilnehmenden aus
Universität wie Kirche hat auf Einladung des Evangelisch-Theologischen Fakultätentages (E-TFT)
der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Theologie (WGTh) und der gemischten
Ausbildungsreformgremien in Geschäftsführung der Evangelischen Kirche in Deutschland (EKD) im
Mai 2019 Problemkreise und Lösungsansätze diskutiert. Der vorliegende Band dokumentiert die
Beiträge und bietet so einen dichten Einblick in die Reform theologischer Bildung mit dem Fokus
auf Bildung für den Pfarrberuf.[How to Become and to Be a Pastor - Challenges for Theological
Education and Church Ministry]Ministry in German Protestant churches has been undergoingstrong
changes for years - these changes are due to religious demographic developments as well as
caused by new perceptions of ministry by those who are going to work as pastors. Last but not
least academic teaching and research in the field of theology is concerned with e.g. the
so-called Bologna reforms digitalization and a strong call for third-party funded engagement.
All these changes turn out to challenge theological formation in all three realms: at the level
of academic study apprenticeship in church and further education. In May 2019 the assembly of
theological faculties in Germany (Evangelisch-theologischer Fakultätentag ETFT) has convened a
conference supported by both the Evangelical Church in Germany (EKD) and the Scientific
Society for Theology (WGTh) which aimed at identifying the most urgent tasks ahead and options
for further development of theological education.This text book presents most of the
contributions and helps to better understand and foster the German reform discourse on
protestant ministry.