Viele Menschen glauben an die Seele aber die wissenschaftliche Theologie hat zu ihr ein
distanziertes Verhältnis. Stand der Seelenbegriff über Jahrhunderte im Mittelpunkt christlichen
Denkens ist er vor allem im Laufe des 20. Jahrhunderts in die Kritik geraten. Für die
Seelsorge die explizit auf die Seele rekurriert liegt darin ein Problem. Durch die Skepsis
gegenüber der Seelenvorstellung ist nicht nur unklar geworden was der Gegenstand der Seelsorge
ist. Auch wurde dadurch die theologische Sprachfähigkeit in der Praxis herausgefordert
insbesondere in der Trauerbegleitung. Diese Studie fragt deshalb im interdisziplinären Gespräch
danach wie der Seelenbegriff unter gegenwärtigen geistesgeschichtlichen Bedingungen für die
Seelsorge (re-)plausibilisiert werden kann.[The Future of the Soul. A Poimenic Rereading of the
Concept of the Soul]Many people believe in the soul though scientific theology has a distanced
relationship towards it. While the concept of the soul has been at the centre of Christian
thought for centuries it has come under critique especially over the course of the 20th
century. This poses a problem for pastoral care which explicitly refers to the soul.
Scepticism about the concept of the soul has not only obscured what the object of pastoral care
is but also challenged the capacity of theological language in practice especially in grief
counselling. This study thus asks within an interdisciplinary framework how the concept of
the soul can be made plausible (again) for pastoral care under the contemporary conditions of
our intellectual history.