Die Arbeiten und Texte von Hito Steyerl gehören zu den zentralen Positionen wenn es um die
aktuelle Reflexion der gesellschaftlichen Rolle von Kunst und Museum geht um das
Experimentieren mit medialen Präsentationsformen und um die kritische Auseinandersetzung beim
Einsatz von künstlicher Intelligenz. In den letzten 30 Jahren verfolgt die Künstlerin die
Mutationen von Kamerabildern vom analogen Bild und seinen vielfältigen Montagen hin zum
geteilten flüssig werdenden digitalen Bild und den sich daraus ergebenden Implikationen für
die Repräsentation von Kriegen Genoziden Kapitalströmen. »Wir haben es nicht mehr mit dem
Virtuellen zu tun sondern mit einer verwirrenden und möglicherweise fremden Konkretheit die
wir erst beginnen zu verstehen« schreibt Brian Kuan Wood zu den digitalen Bildwelten die die
Künstlerin vorführt. Die Publikation erscheint anlässlich der Überblicksschau von Hito Steyerl
die im Herbst 2020 im Centre Pompidou Paris und in der Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen
Düsseldorf stattfindet. Das Kooperationsprojekt wird von der Kulturstiftung des Bundes
gefördert. The positions adopted by Hito Steyerl in her works and texts are of key importance
in any consideration of the contemporary role that art and the museum play in society. They are
also crucial to experimental forays into different forms of media presentation and to the
critical examination of artificial intelligence and its uses. Over the past thirty years the
artist has been tracking the way camera images have mutated from the analogue image and its
manifold possibilities for montage to the fluidity of the split digital image and the
implications this then had for the representation of wars genocides and capital flows. We are
no longer dealing with the virtual but with a confusing and possibly alien concreteness that we
are only beginning to understand writes Brian Kuan Wood of the digital visual worlds that the
artist presents. The book is being published in conjunction with Hito Steyerl's survey show
which will take place in autumn 2020 at the Centre Pompidou in Paris and the Kunstsammlung
Nordrhein-Westfalen in Düsseldorf. The cooperative project is funded by the German Federal
Cultural Foundation. Hito Steyerl born 1966 in Munich lives and works in Berlin as an artist
filmmaker and author. Her work has been shown in numerous international exhibitions and
festivals including the Armory (2019) and the Venice Biennale (in 2019 and 2013). In 2007 she
was part of documenta 12.