Musik wird bestimmt von den Möglichkeiten und Grenzen ihrer Aufzeichnungs- und
Verbreitungsformen. Keine "Ode an die Freude" ohne Notenschrift keine leisen Töne ohne
Mikrofonie keine Welthits ohne Radio. Im digitalen Zeitalter gilt das mehr denn je sodass das
Schaffen von Musiker·innen mitunter nur mehr als Durchlauferhitzer für die Etablierung neuer
Formate und Portale dient die zur eigentlichen Show werden. Nie hat es so sehr gestimmt wie
jetzt: Die Kanäle machen die Musik. Dieser Band folgt ihrer Macht als Definitionsmaschinen: in
technischer ökonomischer und künstlerischer Hinsicht von Verwertungssystemen über digitale
Unikate bis zum endlosen Flow von Lip-Sync-Videos. -- Music is defined by the possibilities
and limits of the forms in which it is recorded and disseminated. There could be no "Ode to
Joy" without musical notation no quiet sounds without microphones no global hits without
radio. In the digital age this is more so than ever with the result that the work of
musicians sometimes serves more as a source of "instant hot water" that can be siphoned off to
establish new formats and portals that become the actual show. The situation today is
unprecedented with the channels now making the music. This book tracks their power as the
engines defining music: in technical economic and artistic terms ranging from recycling and
processing systems and digital one-offs to the endless stream of lip sync videos.