Innerhalb der Dissertation stehen zunächst die Erarbeitung Charakterisierung und
Systematisierung dreier Leitmotive im Zusammenhang mit Georg Pichts Rede von Verantwortung. Die
Tragfähigkeit der drei Leitmotive »gelebte Tradition« »Ermöglichung des Sinnes für das
Zukünftige« und »Wahrnehmung dessen was nottut« als Analyseinstrument werden im Hinblick auf
ausgewählte Schriften geprüft und bieten zugleich ein Kontrastmittel das Pichts
Schulleitertätigkeit und sein religionsphilosophisches Schaffen als Philosophie im Vollzug der
Verantwortung auf der Grundlage »der Magna Carta des Neuen Testamentsq schärfer hervortreten
lässt. Georg Pichts lebenslanges Bedürfnis Theorie und Praxis als notwendig zu verbindende
Grundlage für das menschliche Leben zu verstehen wird damit in gleicher Weise dargestellt wie
im Folgenden die Praxistauglichkeit des so genannten Dreischritts für ein Reden von
Verantwortung in Hinblick auf drei konkrete Unterrichtsvorhaben für die gymnasiale
Oberstufe.[Necessities. The Religious Educational Relevance of the Term »Responsibility« as
Used by Georg Picht]Within the dissertation the initial focus is put upon the elaboration
characterization and systematization of three leitmotifs in connection with Georg Picht's
speech on responsibility. The sustainability of the three leitmotifs »lived tradition«
»enabling the sense of the future« and »perception of what is necessary« as an analytical
instrument are examined with regard to selected writings at the same time offering a contrast
medium that makes Picht's school principal activity and his religious-philosophical work stand
out more clearly as a philosophy in the exercise of responsibility on the basis of »the Magna
Carta of the New Testament«. Georg Picht's lifelong need to understand theory and practice as
an inevitably connected basis for human life is presented in the same way as in the following
the practical suitability of the so-called three-step for speaking about responsibility in view
of three specific teaching projects for upper secondary school.