Die Publikation beschäftigt sich mit den Lehrerbildungsstrukturen in England und Deutschland
und deren Wandel unter bildungspolitischen Reforminitiativen. Trotz Parallelen in
Reformdiskursen und -instrumenten hinsichtlich der praktischen Fokussierungen und Wirkungen
von Reforminitiativen existieren deutliche Differenzen. Die Beiträge deuten dabei darauf dass
die Durchsetzung bildungspolitischer Steuerungsmaßnahmen bis in die Mikroebene von
Lehrerausbildung und Lehrprofession letztlich scheinbar stringenter in den marktorientierten
Strukturen Englands gelingt als in den stark staatlich-reglementierten Strukturen Deutschlands.
Governance in Initial Teacher Education: Perspectives on England and Germany This publication
examines institutional structures in Initial Teacher Education (ITE) in England and Germany and
changes to these prompted by political reform. Although there are parallels in the discourses
concerning reforms to ITE in both countries the focus and the outcomes of the reforms differ.
The contributions to the book indicate that the micro-level implementation of educational
governance measures appears to be more stringent in the English market-oriented structure than
in the strongly state-regulated structure of the German Federal State.