Kunst - Erzählung - Utopie Die Annahme dass sich die Welt einst auf große gefestigte
Erzählungen stützte mag vielleicht beruhigend wirken ist jedoch längst überholt. Die
vielfältige Sprach- und Kulturlandschaft des Schweizer Kanton Graubünden dient als
Ausgangspunkt des Projektes Wie Sprache die Welt erfindet. Das Bündner Kunstmuseum untersucht
mit der Gruppenausstellung und dieser Publikation die Bedeutung von Sprache und Erzählungen in
Gemeinschaft und Gesellschaft und appliziert diese regionalen Besonderheiten auf die
vorherrschenden Strukturen des Erzählens in Themen wie kulturelle Identität politische
Narrative Migration oder Sprachwandel. Aus der Perspektive der Kunst und der Literatur zeigt
die Publikation das gesellschaftstransformierende Potenzial von Sprachen und Erzählungen.
Ergänzend zu den Werken spannen literarische Texte von Gianna Olinda Cadonau Asa S. Hendry
Marina Skalova Joachim B. Schmidt Usama Al Shahmani Vincenzo Todisco und Ivna E ic den
thematischen Rahmen des Buches das der spekulativen Frage nachgeht: Welche Erzählungen haben
das Potenzial neue Perspektiven auf die Welt hervorzubringen und eine tiefere Verbindung zu
uns selbst und unserer Umwelt herzustellen? Mit einer Einleitung des künstlerischen Direktors
Stephan Kunz und einem Essay des Kurators Damian Jurt. Künstler*innen: Carl Andre Arman Irma
Blank Marcel Broodthaers Alois Carigiet Christo Gion Casper Collenberg Marcel Duchamp
John Furnival Gilbert & George Eugen Gomringer Ian Hamilton Finlay David Ballantyne Susan
Hiller Karla Hiraldo Voleau Thomas Hirschhorn Marcus Steinweg Jenny Holzer Rebecca Horn
Vicente Huidobro Bethan Huws Marcel Janco Pascal Lampert Maude Le onard-Contant Annette
Kelm Jan Kiefer Barbara Kruger Bruce Nauman Seiichi Niikuni Pierre Garnier Meret
Oppenheim Hans Op de Beeck Erica Pedretti VALIE EXPORT Francis Picabia Julien Pre vieux
Dieter Roth Kurt Schwitters Zineb Sedira Augustas Serapinas Andre Thomkins Nora Turato
Jacques de la Villegle Not Vital Kemang Wa Lehulere Ruth und Robert Wolf-Rehfeldt
Art-Narrative-Utopia The hypothesis that the world was once sustained by grand established
narratives may feel reassuring but has in fact long been refuted. The diverse linguistic and
cultural landscape of the Swiss canton of Grisons serves as point of departure for the project
Wie Sprache die Welt erfindet (How Language Invents the World). In the group exhibition and
this publication the Bündner Kunstmuseum investigates the signifi- cance of language narrative
spaces and stories in communities and society and applies these specific regional
characteristics to the prevailing structures of story- telling. The publication illustrates the
socially transformative potential of languages and narratives from the perspective of visual
art and literature. Complementing the works literary writings by Gianna Olinda Cadonau Asa S.
Hendry Marina Skalova Joachim B. Schmidt Usama Al Shahmani Vincenzo Todisco and Ivna Z ic
delineate the book's thematic framework probing the speculative question: Which narratives
have the potential to engender novel perspectives on the world and establish a deeper con-
nection to ourselves and our environment? With an introduction by artistic director Stephan
Kunz and an essay by curator Damian Jurt. artists: Carl Andre Arman Irma Blank Marcel
Broodthaers Alois Carigiet Christo Gion Casper Collenberg Marcel Duchamp John Furnival
Gilbert & George Eugen Gomringer Ian Hamilton Finlay David Ballantyne Susan Hiller Karla
Hiraldo Voleau Thomas Hirschhorn Marcus Steinweg Jenny Holzer Rebecca Horn Vicente
Huidobro Bethan Huws Marcel Janco Pascal Lampert Maude Le onard-Contant Annette Kelm Jan
Kiefer Barbara Kruger Bruce Nauman Seiichi Niikuni Pierre Garnier Meret Oppenheim Hans
Op de Beeck Erica Pedret