The aim of this dissertation was to examine two so far separately considered complex constructs
fatigue and mental health concerning a target group that has to cope with high stress
extraordinary workload high risks and responsibility: professional pilots. The complexity of
the psychophysiological construct fatigue should be highlighted. Potential correlations and
interactions of stress with fatigue sleep problems mental health and well-being should be
investigated. It seemed necessary to consider pilot fatigue not only in the context of sleep
medicine but also in context with the Theory of Allostasis clinical work psychology and
burnout research. Studies one and two investigated if our com-prehensive dataset of 406 pilots
would support the Theory of Allostasis. Complex anal-yses confirmed that acute and chronic
work-related and psychosocial stress were signifi-cantly associated with more
psychophysiological wear and tear processes like high fa-tigue sleep problems impaired
well-being and more symptoms of depression anxiety and CMD. The third study was a Qualitative
Content Analysis of pilots' experiences which perfectly confirmed the quantitative results of
all five studies and the Theory of Allostasis. Studies 4 5 and 6 compared groups of pilots.
Australian pilots were slightly more affected than EASA-based pilots. Short-haul pilots of
low-cost-carriers were most affected reporting excessive fatigue the most sleep problems the
most symptoms of depression anxiety and CMD and the most impaired well-being. These first six
explora-tory studies have not received any funding but have identified important new research
topics. These complex new results should be the basis of future research regarding pi-lots'
fatigue health and flight safety in general.Das Ziel dieser Dissertation war es zwei bisher
getrennt betrachtete komplexe Konstrukte Müdigkeit und psychische Gesundheit in Bezug auf
eine Zielgruppe zu untersuchen die mit hohem Stress außergewöhnlicher Arbeitsbelastung hohen
Risiken und Verantwortung fertig werden muss: Berufspiloten. Die Komplexität des
psychophysiologischen Konstrukts Fatigue soll hervorgehoben werden. Mögliche Korrelationen und
Wechselwirkungen von Stress mit Müdigkeit Schlafproblemen psychischer Gesundheit und
Wohlbefinden sollten untersucht werden. Es schien notwendig Pilotenmüdigkeit nicht nur im
Kontext der Schlafmedizin sondern auch im Zusammenhang mit der Theorie der Allostase der
klinischen arbeitspsychologischen und Burnout-Forschung zu betrachten. Die Studien eins und
zwei untersuchten ob unser umfassender Datensatz von 406 Piloten die Theorie der Allostase
stützen würde. Komplexe Analysen bestätigten dass akuter und chronischer arbeitsbedingter und
psychosozialer Stress signifikant mit mehr psychophysiologischen Verschleißprozessen wie hoher
Erschöpfung Schlafproblemen beeinträchtigtem Wohlbefinden und mehr Symptomen von Depressionen
Angstzuständen und CMD assoziiert waren . Die dritte Studie war eine qualitative Inhaltsanalyse
der Erfahrungen von Piloten die die quantitativen Ergebnisse aller fünf Studien und die
Theorie der Allostase perfekt bestätigte. Die Studien 4 5 und 6 verglichen Gruppen von
Piloten. Australische Piloten waren etwas stärker betroffen als EASA-basierte Piloten.
Kurzstreckenpiloten von Billigfliegern waren am stärksten betroffen und berichteten von
übermäßiger Müdigkeit den meisten Schlafproblemen den meisten Symptomen von Depressionen
Angstzuständen und CMD sowie dem am stärksten beeinträchtigten Wohlbefinden. Diese ersten sechs
explorativen Studien wurden nicht finanziert haben aber wichtige neue Forschungsthemen
identifiziert. Diese komplexen neuen Ergebnisse sollten die Grundlage für zukünftige
Forschungen zu Ermüdung Gesundheit und Flugsicherheit von Piloten im Allgemeinen sein.